2012. jan. 11.

Vakon a grúz utakon


Miért nem látni fehér bottal közlekedőket Grúzia utcáin? Először arra gondoltam, hogy az utak állapota és a vezetési morál miatt, de ahogy megtudtam, ennél sokkal többről van szó. Szükség van  fehér botokra és más felszerelésekre, de még fontosabb, hogy ezek használatára meg kell tanítani a gyengénlátókat – ám instruktorokból hiány van. Olyan szakemberek kellenek, akik továbbadnák a tudásukat. A társadalom gondolkodásán is változtatni kellene, mely szerint a grúzok „nem mutatják ki a gyengeségeiket”, ezért a vakokat általában otthon, a lakásban tartják, mintha szégyelnék őket. Az utóbbi a gondolatok Radecka Annától származnak, aki számomra egy ismeretlen ismerős, a Varsói Egyetem megbízásából évekig a Kaukázusban dolgozott és saját kezdeményezésből több ismeretterjesztő tanfolyamot is szervezett lengyel előadókkal grúzoknak.

Az igazat bevallva nekem Tbiliszi utcáin nem a vakok jutottak először az eszembe, hanem a mozgássérültek. Hiszen annyian vannak, akik a háborúkban megsérültek, majd a fővárosba menekültek, mindenhol ott sántikálnak, vagy éppen a parkban ülnek és sakkoznak! De nem emlékszem, hogy láttam volna kerekesszéket mellettük.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése