2012. ápr. 6.

Grúzia Magyarországon 13. - Az egyetemeken

Hogyan tanulhat egy grúz Magyarországon, illetve milyen lehetőségeik vannak a magyar egyetemistáknak Grúziában? A két ország között egyelőre kevés a kooperáció egyetemi szinten, viszont vannak lehetőségek, egyre több kétoldalú szerződés kerül aláírásra.
Egyetemközi csereprogramban vesz részt a Budapesti Corvinus Egyetem, partnere az I. J. Tbiliszi Állami Egyetem Társadalomtudományi Kara (ugyanakkor úgy látom a tbiliszi egyetem honlapján, hogy a grúz diákok nem utazhatnak Budapestre). A Szegedi Egyetem tavaszi félévre vonatkozó áthallgatási lehetőségei között két grúz helyszín is szerepel: Batumi és Tbiliszi. Mind a két helyszínen két hetet tölthet 15 ill. 18 magyar egyetemista a nyáron. Tavaly írta alá az együttműködési megállapodást a V. Sarajishvili Tbiliszi Állami Konzervatórium és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, de már korábban is érkeztek grúz művészek Budapestre. A Central European Universityn időnként Grúziával kapcsolatos előadásokat és beszélgetéseket is tartanak, így a középkori Grúzia teológiájáról és filozófiájáról vagy a jelenlegi EU-val kapcsolatos politikáról is. Tavaly szeptemberben a grúz nagykövet járt az ELTÉn azzal a céllal, hogy erősítse a kapcsolatokat a Grúz (Tbiliszi) Állami Egyetem és az ELTE megfelelő karai között. Egyébként ugyanitt lehetőség volt (s talán még van is, sajnos nem találtam információt) megismerkedni a grúz nyelvvel dr. Bíró Margitnak és dr. Komlósy Andrásnak köszönhetően, akik Grúziában jártak egyetemre.
Az egyetemek közötti kapcsolatoktól függetlenül a Nemzetközi Visegrádi Alap is támogatást nyújt mind a Grúziában tanulni kívánó magyaroknak, mind a hozzánk érkező grúzoknak. A honlapjukon szereplő információk szerint a Central European Universityre érkezett idén két grúz hallgató, akárcsak 2009-ben, Grúziába viszont még nem utazhatott magyar ezzel az ösztöndíjjal.  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése